För mig började historien kring Vision en kväll i början av juli 1996 i Oxelösund. Jag hade seglat Europa Cupen för Sk30 ombord på S 84 Kinano, en Estlander konstruktion från 1929 och resultatet var väl inte sådär lysande. Några båtar togs upp direkt efter regattan och jag blev stående under S 225 Gryning, en Knud H Reimers design från 1984. Linjerna var kraftfulla på ett annat sätt än de flesta Sk30 jag hade sett och det fanns något där som lockade. Tjugofyra år senare blev jag ägare till SWE 240 Nymåne från samma form och kärleken till Reimers linjer bestod. Under vintern 2022 – 2023 fortsatte jag att forska på nätet kring olika Sk30 från Reimers och såg deras utveckling från tidigt trettiotal till nästan modern tid i mitten på åttiotalet. I början var hans konstruktioner smala, inspirerade av Estlanders arbete för att sedan bli allt kraftfullare. Sena konstruktioner som Gryning / Nymåne kan ibland vara svåra att hålla fart i om vinden var lätt och vattnet lite skvalpigt. Hur skulle konstruktioner från trettiotalet i bra material hävda sig idag? Jag fortsatte och gräva i arkiven, ivrigt påhejad av kunniga seglare i klassen. Hur såg utvecklingen ut för Reimers? Vilka var hans influenser? I början av fyrtiotalet konstruerades inga båtar på grund av rådande världsläge men redan 1944 fanns det en ritning beställd av en Herr Breitling i Geneve. Jag sökte efter båten men hittade den inte då.
Under mitt sökande fann jag ritningar som avsåg 3 – 4 båtar som byggdes i slutet av fyrtiotalet och lite senare. I Sverige amatörbyggdes S 191 Sun Rose (KN # 119) av Bröderna Möller i Linköping. Hon såldes sedan till Durban, Sydafrika, där hon vann Lipton Challenge Cup 1971 och 1973. En båt som byggdes vid Roxen och som sedan vinner tävlingar 30 år senare i Kapstaden måste vara något speciellt. Jag söker vidare, ritningar sparas, listor upprättas. Man kanske skulle bygga en ny yacht, i klassiska material? Båtbyggare tillfrågas, projektmöten genomförs, kostnader utvärderas.
Så var det den där yachten med KN # 122. Ritad 1951 för en Dr. Wrangel i Helsingfors, enligt Reimers noteringar. Det visade sig snart att Reimers med danskt ursprung valde att lägga till ett eget R i Dr Gustaf Wangels efternamn. Men fanns båten fortfarande kvar? Via Facebook hittade jag några fantastiska historier som återges nedan och till slut även släktingar till ägaren, bosatta i Australien. Men båten var det få som visste var den befann sig. Och om man kände till något så var informationen entydig, båten var inte till salu.
Det här är historien om en konstruktör som lyckats hålla sig relevant i fem decennier, en yacht som byggs som en vision om en bättre värld bara sju år efter ett världskrig och en familj med rötterna i två länder på olika sidor av vårt jordklot. Och en entusiast som charmas av en vacker yacht och en fantastisk historia som inte går att släppa.