Historien om Vision

Vision – En yacht blir till och historien börjar

Skärgårdskryssarens regelmässiga segelyta kan förenklat beräknas som summan av storsegel och 85% av förtriangeln, begränsad av infästningspunkterna för försegel. I 30:ans fall får summan inte överstiga 30m2. Regeln är Sveriges bidrag till seglingsvärlden och såg dagens ljus den 22 februari 1908 på Grand Hotel i Stockholm. där Svenska seglarförbundet höll sitt årsmöte – Seglardagen. Beslut togs om att inrätta en ny regel som skapade vackra, säkra och snabba båtar, förhållandevis enkla att bygga och med säkra dimensioner samt frihet avseende fartgivande egenskaper.

Målning av Gustaf Estlander från 1932 av Verner Thomé för Nyländska Jaktklubben som finns i klubbens paviljong på Blekholmen / Helsingfors.

Under tjugotalet så var skärgårdskryssareregeln mycket populär och en av de mest framgångsrika konstruktörerna var Gustaf Estlander. Estlander ritade många A22 och Sk30 som byggdes på olika varv i Sverige och på kontinenten. Sommaren 1930 anställde Estlander den 24 åriga skeppsingenjören från Danmark, Knud H Reimers. Reimers reste runt som kvalitetsinspektör under sommaren och hösten på olika varv där Estlanders konstruktioner byggdes. När Estlander avled den 1 december så var Reimers snabb med att säkra finansiering för att köpa designkontoret från dödsboet. Därmed påbörjades en 55 årig karriär som yacht designer vilken skapade ikoniska båtar varav många skärgårdskryssare. 

Knud H Reimers, bild från 30-talet, okänd fotograf.
Color by Frank Hellsten

Även om Skärgårdskryssare var vanliga i Finland så var det första gången sedan trettiotalet som det beställdes en ritning på en Sk30 på hösten 1951. Det som skulle bli L-1 Vision och få klassnummer 122 av Dr. Gustaf Wangel från yacht designer Knud H Reimers i Stockholm. Tyvärr finns det inte några dokument från sjäva beställningsförfarandet men ritningarna är välbevarade, med Gustaf Wangels namn felstavat.

Vision byggdes på Wilenius båtvarv i Borgå, 50 km öster om Helsingfors vid Finska vikens strand. Wilenius båtvarv är ett traditionellt träbåtsvarv, som anlades vid Borgå västra åstrand år 1932. Omkring 430 träbåtar har byggts på varvet, allt från 40 fots havskryssare till mindre plywoodbåtar. Wilenius båtvarv var som störst i slutet av 1940-talet då det sysselsatte knappt 20 personer. På lönelistan fanns förutom båtbyggare, en smed, en lackerare och en riggare. De skrov som behövdes tillverkades i varvets egen verkstad. På översta våningen i huvudbyggnaden fanns ett kontor, faciliteter för utslagning av ritningar och förvaringsutrymme. Båtarna byggdes i bottenvåningen, som var ett enda öppet utrymme. Två stora båtar kunde byggas i verkstaden samtidigt.

Vision – Första sommaren

Första sommaren seglade båten i Helsingfors under Nylänska Jaktklubbens flagga. Det fanns vid denna tid få om ens någon Sk30 i Finland och frågan är om avsikten från Dr. Wangel var kappsegling i Sverige för att över tid bygga en klass i Finland. 

Under Visions första sommar i vattnet 1952 arrangerade Finland olympiska spelen i Helsingfors. Det var en tid när man la andra världskriget bakom sig och bjöd in Tyskland och Japan att ta del i den olympiska gemenskapen. Även Kina var inbjudna men de anlände för sent, när tävlingarna redan var avgjorda. Sovjetunionen deltog för första gången och för Finland var den stora grannen i öster en maktfaktor att förhålla sig till. 

Enligt Utrikespolitiska Institutet:
[ttps://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/finland/utrikespolitik-och-forsvar/ ]:
Efter Finlands nederlag mot Sovjetunionen under andra världskriget formulerades en utrikespolitik som tog fasta på att landet måste leva i grannsämja med Sovjetunionen. Ett fredsavtal slöts mellan länderna 1947. Förutom att Finlands gränser fastställdes fanns i avtalet också tydliga instruktioner om hur stor försvarsstyrka Finland fick ha. Genom att uppfylla fredsavtalet och döma framträdande politiker, bland dem den förre presidenten Risto Ryti, som ansvariga för kriget lyckades Finland slå vakt om sin självständighet.

Ett avtal om vänskap, samarbete och bistånd – den så kallade VSB-pakten – slöts med Sovjetunionen 1948. I den garanterades Finlands neutralitet vilket gav landet betydligt större politisk frihet än många andra länder i Öst- och Centraleuropa där sovjetiska lydregimer installerades. 

Vid denna tidpunkt, och trots VSB-pakten, så lät Sovjetunionen inte Finland ansluta sig till FN för att på så sätt bli en fullvärdig medlem av världssamfundet. Olympiaden blev en möjlighet för den lilla nationen att knyta band internationellt, på alla nivåer. Det blev många initiativ till kontaktskapande den sommaren när över en miljon åskådare och deltagare hade tagit sig hela vägen till Helsingfors. 

Dr. Gustaf  Wangel tog med gäster ombord på Vision i form av deltagare från de olympiska spelen. Denise Norton, 18 år, simmerska från Adelaide, Australien, skulle ha seglat tillsammans med sin mamma på Iittala ägaren Hans Ahlströms yacht. På grund av skada av en annan besättningsmedlem så flyttades Denise över till Vision där även Gustafs son Anders Wangel, 18 år, var ombord. De seglade hela eftermiddagen och enligt vittnesmål var de förkrossade när det skildes åt. Därefter följde fyra år av brevväxling under det att Anders avslutade sina studier i medicin vid universitetet i Helsingfors.

Denise Norton vid invigningen den 18 juli 1952 på Olympiastadion i Helsingfors

Källa: https://www.cityofadelaide.com.au/blog/denise-norton/

Kappsegling med Vision – Skeppare Gustaf Wangel

Familjen Wangel har sedan länge en anknytning till Nykarleby, norr om Vasa i den finska Österbotten. Därifrån är det enkelt att ta sig över till seglingsmetropolen Örnsköldsvik och deras sommarhamn Ulvön. Redan 1954 vinner Vision Ulvöregattan, en regatta hon skall komma tillbaka till vid ett flertal tillfällen med lyckat resultat.

Seger i Sandhamnsregattan 1955

Sommaren 1955 firade KSSS 125 år som segelsällskap. Detta högtidlighålls på flera vis, bland annat med ett extra fokus på regattor i Sandhamn, Pokalsegling avseende Internationella 30 kvm pokalen 15 – 17 juli samt Sandhamnregattan 21 -23 juli. S 192 Tintomara vinner Pokalen överlägset medan Vision med Gustaf och Anders seglar sig till en vinst med serien 1 – 2 – 1 i Sandhamnsregattan. Lite kuriosa är att även Tintomara, design Becker, exporteras till Sydafrika. Där vinner hon också, på samma sätt som Visions tvilling Sun Rose, Lipton Challenge Cup

A book with text on it

Description automatically generated
A close up of a book

Description automatically generated
A close-up of a book

Description automatically generated

Bilder från KSSS årsbok 1956

Året efter den framgångsrika Sandhamnsregattan har brevväxlingen utmynnat i att Anders Wangel reser till Australien 1956 för att gifta sig med simmerskan Denise. Det finns en del information om Anders Wangels liv utanför kappseglingsbanorna här: https://www.samhs.org.au/Virtual%20Museum/Notable-individuals/Wangel,%20Anders%20Gustaf/Anders_Wangel.html

Kappsegling med Vision – Skeppare Anders Wangel

I mitten av sextiotalet försvinner Vision från resultatlistorna och Dr. Gustav Wangel går bort 1973. Anders seglar aktivt jolleklasser i Australien och vinner VM i 420 på hemmaplan 1973 i Adelaide. Året därpå seglas VM i Kiel, Tyskland. Alla vi som har varit i Kiel under Kieler Woche vet att det kan vara kallt och eländigt. En bra beskrivning av detta kommer från Doug Giles, Anders gast på regattan. http://www.frostysaussieadventures.com/Yachting/Sharpie-Doug-Giles-Public.html

Anders och Denise Wangel är välkomna gäster i den svenska Sk30 gemenskapen. 1991 seglas Klassmästerskapen på Broken utanför Nyköping och Vision deltar. Tidningen Skärgårdskryssaren skriver lite extra om det långväga gästerna med gamla (1955) bomulls-segel och Denise kompetenta simning denna varma sommar. Resultaten är väl inte så bra, man blir fyra av fyra deltagare i klassmästerskapen men det ger nog blodad tand för 1992 återvänder man till Europa Cupen i Nynäshamn med nya segel.

Under Europa Cupen 1992 i Nynäshamn deltar besättningar från fler världsdelar än för 8:orna som har sitt VM på samma plats. Anders Wangel med besättning, troligen Denise samt sonen Christian, är en del av den internationella inramningen. 

Resultatet med en 16 plats av 25 startande måste ändå räknas som en framgång då Vision med besättning Wangel inte seglade så mycket mot andra Sk30.

Resultat Europa Cup 1992 Nynäshamn – Från Skärgårdskryssaren #3 – 1992

Vision vid sin boj i sundet väst om Djupön. Privat bild, fam. Wangel

Efter Europa Cupen 1992 finns inga dokumenterade resultat för Vision.

Hösten 1993 råkar Anders Wangel ut för en olycka på cykel i Finland och begränsas kraftigt i sin kommunikation. Det blir ingen mer segling på Vision som i stället får tillbringa sin tid i båthuset på Djupön utanför Nykarleby i Österbotten.

Att hitta och köpa en båt

Senhösten 2022 har jag seglat min Sk30 Nymåne i tre år. En fantastisk båt men tankarna på en Sk30 i trä är alltmer lockande. Jag råkar springa på en vintage klocka som tidigare har ägts av Knud H Reimers och intresset för hans konstruktioner från efterkrigstiden ökar. Vilka båtar kan finnas som är välbevarade? Vision står med i Svenska Skärgårdskryssare Förbundets matrikel och jag börjar söka på namnet. Den 4 april 2023 skickar jag ett mail till samtliga mailadresser i Australien som går till någon med namnet Wangel. Samma dag får jag svar från en Henrik Wangel som jag inte själv hade hittat. Vi utbyter lite information och blir vänner på Facebook där jag under sommaren 2023 delar seglingsbilder från Stockholm och mina seglingar med Nymåne. Samtliga i familjen Wangel bor i Australien men banden till Finland och Nykarleby är fortfarande starka. 

Denise Wangel (f. Norton) från event i Adelaide 2019
En av de bilder som hjälpte till i sökandet efter familjen Wangel.
Källa:https://www.indaily.com.au/news/local/2019/09/18/olympian-throws-down-gauntlet-over-crows-park-lands-hq-bid

Att Denise fortfarande är en urkraft i Adelaide råder det nog ingen tvekan om.

Denise Wangel med dotter Inger Wangel  Källa:https://www.adelaide-parklands.asn.au/blog/2022/6/29/olympic-swimmer-backs-park-restore-calls

Vision 2024 – En yacht kommer ur sin vinterdvala

Under senhösten tar familjen Wangel beslutet att ta in båten till Jakobstads Båtvarv för översyn. Båten har stått i ett båthus i skärgården utanför Nykarleby och i slutet av januari 2024 är isläget är sådant att transport från ön låter sig göras.

Vision lämnar båthuset för första gången på över tjugo år i januari 2024

Med ett bra fäste och en vinch kan man försätta berg, eller i alla fall båtar på räls.

Den 10 februari besöker Bengt varvet och går igenom båten som är intagen i varvets stora båthall. Inget arbete är påbörjat men det finns en plan som involverar renskrapning och visst arbete kring röstjärnen. 

Renskrapning av botten på Jakobstad Båtvarv

Båthuset på Djupön

På kvällen besöker Bengt och Henrik Djupön där långa promenader, diskussioner och en god måltid avslutar en fin dag. Temperaturen är väl under -20 grader, klart väder och helt stilla. Tvärs över isen ligger Loppan, SS Ägirs klubbholme som vi också besöker. Dagen efter kör Henrik till flygplatsen utanför Vasa. Möjligheten till att förvärva Vision diskuteras för första gången i bilen utan att några löften avges i endera riktningen. Under de kommande veckorna utbyter vi detaljer kring en möjlig transaktion och till slut får jag ett mail från Denis Wangel, nu 91 år ung, som bekräftar att jag får köpa båten. 

En dröm går i uppfyllelse.

Vision för framtiden

Vision kommer att ytbehandlas av det ytterst kompetenta teamet på Jakobstad Båtvarv under våren 2024. Vissa arbeten behöver också göras för att få till en fullt sjövärdig båt. 

Det är fortfarande oklart om det kommer att finnas möjlighet att segla hem under sommaren 2024 eller om det får vänta. 

Helt klart är att Vision efter 72 år fortfarande har mycket att erbjuda och det skall bli kul att se hur hon presterar mot andra modernare konstruktioner.

Referens och bakgrundmaterial

Vision  – Referenser till båten

Det finns inte så många källor om båten och dess historia. Här kommer några platser där båten nämns.
Finska Skärgårdskryssare Förbundets båtregisterVision SK 30
A close-up of a person's face

Description automatically generated
SK 30 VISION L 1

Built in 1952 in Borga, Finland
Knud Reimers design

Length.   12.75m
Breadth  2.17m
Depth     1.48m
Mahogany

Owner Professor Anders Wangel

Vision was built in 1952 by Dr Gustaf Wangel, of Helsinki.  Dr Wangel
raced Vision in Finland and Sweden until about 1968.   Later his son, Anders
Wangel, of  Helsinki and Adelaide, Australia, raced Vision with his wife
and three children.  Vision won prizes at the following regattas:

1954  Ulvon, first
1955  Sandhamn KSSS 30sk, 2 first prizes (Bengts notering, se bild)

1957   Vasa sallskapet
1958   Hanos  HSS
1959   Norrlandsregattan   Soderhamn
1960   Gavle
1961   Sundsvall (trophy was piece of a plank from the Vasa Skeppet)
1964   Ornskoldvik OSS, 2 first prizes
1974   Ornskoldsvik OSS, first
1991   Nykoping
1992   Nynashamn   Pani CupFrån: https://www.puuvene.net/saaristo/veneet/vision.html