Järnäsklubb – Ulvön

Prognosen var Syd 12 m/s för tisdagsmorgonen, långsamt avtagande under eftermiddagen. Jag valde att ligga kvar fram emot lunch men kl. 11:00 verkade det redan ha avtagit och solen sken så det var dags för Vision att lägga ut. En enkel manöver ut från den lilla lots-hamnen i Järnäsklubb och sedan började kryssande söderut. Vinden hade avtagit till ca 8 m/s men det var fortfarande en del dyning kvar.

Fin kryss ner längs kusten som sakta övergick från långrund sandstrand till Högakustens dramatiska klippor. Som vanligt är Ulvön i sikte länge innan man verkligen kommer dit, jag tror att jag såg den från 16:00 till dess att jag la till vid 21:00. Lite lättare vind på slutet men annars perfekta förförhållande.

Kryss! Förmågan att med en segelbåt ta sig mot vinden genom att omväxlande segla för styrbord och babords halsar, ballanserande mellan fart och höjd för att hopptimera farten mot den rådande vindriktningen. Kul ett tag, kan bli lite slitsamt….

Totalt 56 distans med lagom vind och bara kryss. Kul men trött, skönt att få en bit mat på Ulvö Hotell innan det är dags att sova.