Sundsvall – Hölick

Prognosen visar sig stämma! Det blir mycket vind under torsdagen och det är skönt att sova ut efter nattens segling. På eftermiddag dyker en känd skärgårdskryssar-seglare från Stockholm, numera Sundsvall upp från land och det blir ett trevligt möte. Jag får lift fram och tillbaka till butiken på Alnön och därmed är både jag och båten laddade. Kvällen avnjuts på restaurangen över en öl med den nya bekantskapen Björn som seglar Neppare och 606 i Sundsvall.

Det skall bli hårt väder ytterligare några dagar och jag tar beslutet att be Johannes som skall ansluta som besättning att avvakta. Det är fortfarande lite blött och trångt på Vision så tanken på två – tre dygn tillsammans i en gästhamn i Sundsvall känns inte så lockande.

När jag vaknar på fredag morgon så har prognosen ändrats drastiskt. Johannes är flexibel och styr om sina resplaner till Hudiksvall. Därmed gäller det bara att vinden skall lägga sig så att det går att lämna Sundsvall. Det blir en lång väntan. Framåt nio på kvällen känns det rätt och jag lägger ut i den relativt hårda, sydliga vinden. Ett slag över Sundsvallsbukten och sedan en lång sträckbog ut mot Lörudden och Bremö Fyr. Vinden håller i sig, det blåser närmare 10 m/s men det skall väl lägga sig snart….

Korta slag mellan Bremön och fastlandet för att sedan smyga längs Hälsningslands karga kust. Klappersten och små fiskeläger som Norrfjärden, Sörfjärden och Mellanfjärden (de ligger inte i rätt ordning!) avlöser varandra. Vinden håller i sig och när jag ser Sjöräddningsällskaps båt lägga ut från Lönnerångsfjärden kl. 03:40 så börjar det kännas lite tufft. Nu var det inte mig de skulle undsätta utan jag kryssar lugnt vidare söderut.

Klapperstensfälten är Hälsningslandskustens signum. Karga och långa.. Men rätt vackert.

När det blir dags att slå ut för Hornslandet får jag följe av en tysk havskryssare av modernt snitt. Besättningen kör revat och liten fock vilket gör att Vision håller jämna steg ett bra tag. Kanske till och med lite snabbare…

Modern tysk med lite segel. Han undrade nog vad det vår för någon träbåt som körde fullt på havet framför honom. Bäst att slut ut ordentligt så man slipper vara i närheten av antikviteterna.

Till slut blir det dags för det sista slaget in mot Hölick och kl. 10:00 lägger jag till i den lilla fiskehamnen. Jag tror att jag sover 10:05, det har varit en lång natt.

Det blev 71 distansminuter, enbart kryss med en bra medelfart. Skönt att kunna gå så nära land, det gav fint sjö-lä i flera lägen vilket gjorde resan rätt behaglig ändå.